کارگاه تخصصی تحلیل داده های نجومی

کارگاه تخصصی تحلیل داده های نجومی
امروزه تلسکوپ‌ها به همراه آشکارسازها حجم عظیمی از داده‌ها را در طول موج‌های مختلف از آسمان دریافت و ثبت می‌کنند. تصاویر و داده‌های گرفته‌شده، از تنوع اطلاعاتی بسیاری برخوردار هستند و تحلیل و آنالیز این داده ها نیازمند آموزش تخصصی می باشد.

کارگاه تخصصی تحلیل داده های نجومی

گنواسترو: تراشیدن نور کهکشان ها از درون نویز

ثبت نام کنید

شرح جزئیات کارگاه:

مقدمه:

امروزه تلسکوپ‌ها به همراه آشکارسازها حجم عظیمی از داده‌ها را در طول موج‌های مختلف از آسمان دریافت و ثبت می‌کنند. تصاویر و داده‌های گرفته‌شده، از تنوع اطلاعاتی بسیاری برخوردار هستند. در طی چند دهه‌ی گذشته، با توجه به توسعه‌ی ابزارهای دیجیتال و بستر محاسباتی، پیشرفت زیادی در نحوه‌ی استخراج اطلاعات از این داده‌ها رخ داده است. روش‌های توسعه یافته جهت داده‌کاهی و داده‌کاوی، موجب شده است تا کشفیات جدیدی در دنیای علم اخترفیزیک و کیهان‌شناسی رخ دهد و برای نمونه در یک دهه‌ی گذشته، کهکشان‌های جدیدی با درخشندگی سطحی بسیار کم در همین کیهان نزدیک کشف شدند و پرسش‌های نوین و چالش برانگیزی را برای کیهان‌شناسان و اخترفیزیک‌دانان بوجود آورند. این کشفیات بر اساس پیشرفت‌های گسترده ابزاری و افزایش دقت محاسباتی در جداسازی دقیق سیگنال‌های دریافتی از نویز یا نوفه پس‌زمینه بوده است. بنابراین آشنایی با مفاهیم بنیادین داده‌کاهی و داده‌کاوی در علم اخترفیزیک به عنوان یک ابزار بسیار کلیدی برای درک بهتر عالم ضروری بنظر می‌رسد.
ا

شرح کارگاه:

این کارگاه در قالب آموزش و تصویر برداری و همین طور نحوه آشکار‌سازی اجرام در تصاویر نجومی برگزار می‌شود. در کارگاه مقدماتی (روز اول) افراد با تصویربرداری نجومی، فرمت‌های تصاویر نجومی، داده‌کاهی، اصول اولیه‌ی آشکارسازی و نرم‌افزار‌های مورد نیاز آشنا می‌شوند. سپس در انتهای کارگاه بصورت عملی با تلسکوپ و سی سی دی به داده‌گیری از برخی اجرام سماوی می پردازند تا با نکات مختلف و قالب های تصاویر آشنایی پیدا کنند. در کارگاه اصلی (روز دوم) شرکت‌کنندگان به روش‌های دقیق‌تر آشکارسازی، تفکیک‌سازی اجرام در تصاویر و نحوه‌ی تشخیص سیگنال و نوفه از یکدیگر در تصاویر نجومی و به صورت عملی آشنا خواهند شد. همچنین فرصت بحث و گفتگو و ارایه‌ی فعالیت‌های اخیر علمی در انتهای کارگاه فراهم خواهد آمد. 
  • اهداف کارگاه:
  • روش‌های داده گیری نجومی با استفاده تلسکوپ‌ها و آشکارسازها
    بررسی انواع آشکار ساز ها و قالب های تصاویر نجومی
    داده‌کاهی و پردازش تصاویر نجومی
    چگونگی نحوه آشکار سازی انواع اجرام در تصاویر علمی
    استخراج داده‌های علمی از تصاویر برای مطالعات تکمیلی
  • کمیته علمی:

  • معین مصلح (دانشگاه شیراز)
     محمد اخلاقی (مرکز مطالعات کیهان آراگون، اسپانیا)
    زهرا حسینی شاهی سوندی (دانشگاه شیراز) 
  • مکان زمان و هزینه کارگاه:

  • کارگاه مقدماتی در روز سه شنبه تاریخ ۲ آبان ماه وکارگاه ویژه آشکارسازی در روز چهارشنبه ۳ آبان ماه در رصدخانه ابوریحان بیرونی برگزار می‌گردد.
    هزینه شرکت در کارگاه مبلغ  600/000 تومان برای هر شخص در نظر گرفته شده است.
    در صورت نیاز به اسکان، هزینه آن به مبلغ فوق اضافه خواهد گردید.

مهلت و نحوه ثبت نام

 ۲۵ نفر ( با توجه به عملی بودن کارگاه).

متقاضیان بایستی اطلاعات لازم در خصوص میزان آشنایی با نجوم، تصویربرداری نجومی و میزان تسلط برای استفاده از سیستم عامل لینوکس و برنامه‌نویسی را اعلام نمایند.
 آخرین مهلت ثبت نام ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۲ می باشد.
بعد از بررسی درخواست متقاضیان و با توجه به سابقه افراد، تا ۲۵ مهرماه افراد پذیرش شده معرفی خواهند شد.

گواهی شرکت در کارگاه از طرف انجمن نجوم ایران صادر خواهد شد. 

اطلاعات بیشتر

محل برگزاری:


  • شیراز- رصدخانه ابوریحان بیرونی