اتحادیه بین المللی نجوم (IAU) ، بخشی از برنامه راهبردی 2020-2030 خود را به تلاش برای تعامل با منجمان آماتور در سرتاسر جهان اختصاص داده و از همه منجمان آماتور دعوت نموده تا در فرم گرد آوری اطلاعات که در همین راستا شکل گرفته، شرکت نمایند و نقطه نظرات خود را در خصوص تعامل بهینه جامعه نجوم آماتوری با جامعه ی حرفه ای اتحادیه بین المللی نجوم (IAU) ارائه دهند.

این اتحادیه در قرن اول شکل گیری و فعالیت خود تعامل بسیار اندکی با بدنه ی بزرگ نجوم آماتوری داشته اما این روند پس از برگزاری کارگاهی یک روزه در بروکسل در سال 2019 تغییر پیدا میکند. دستاورد این کارگاه تشکیل کارگروهی جدید تحت عنوان کمیته اجرایی اتحادیه بین المللی نجوم (UAI) روابط حرفه ای-آماتور در آوریل سال 2021 می باشد.

در حال حاضر، آمار دقیقی از تعداد منجمان آماتور سراسر دنیا وجود ندارد اما این میزان در حدود یک میلیون منجم آماتور تخمین زده میشود که  تقریبا دو برابر بزرگتر از تعداد منجمان حرفه ای فعال در جهان می باشد. هدف اصلی کارگروه روابط حرفه ای -آماتور اتحادیه نجوم، ترویج همکاری های تحقیقاتی با گروهی از فعالترین منجمان آماتور می باشد. در همین راستا و بعد از نشست بروکسل در سال ۲۰۱۹، و برنامه نشست با منجمان اتحادیه بین المللی نجوم، کارگاههای بیشتری به منظور ترویج گفتگو و تعامل بهینه متخصصان با جوامع آماتور نیز پیش بینی نموده است.

به عنوان اولین گام، اتحادیه بین المللی نجوم یک پایگاه داده از جوامع، انجمن ها و گروهای آماتور اصلی در کشورهای مختلف گردآوری کرده و با توجه به فرم یاد شده که از اواسط دسامبر 2021 تا فوریه 2022 در جریان است، آمار دقیقتری از تعداد منجمان آماتور ارائه خواهد شد، بطوریکه امکان تجزیه و تحلیل علمی از علایق و زمینه پژوهشی منجمان آماتور فراهم خواهد شد. همچنین، منجمان حرفه ای که به روابط حرفه ای-آماتوری علاقمند هستند نیز تشویق شده اند تا فرم گرد آوری اطلاعات را تکمیل نموده و در صورت تمایل به کارگروه جدید بپیوندند.

امید است این فراخوان بتواند به همکاری های پژوهشی حرفه ای و آماتوری در سالهای پیش رو کمک نماید.

لینک خبر اتحادیه بین المللی نجوم:

https://www.iau.org/news/announcements/detail/ann21064/?lang

لینک فرم:

https://www.surveymonkey.com/r/IAU_ProAm

 

ترجمه فرم گردآوری اطلاعات همکاری حرفه ای - آماتوری اتحادیه بین المللی نجوم (IAU)

اتحادیه بین المللی نجوم (IAU) بزرگترین سازمان حرفه ای برای منجمان در سراسر جهان است که نزدیک به 12000 عضو در 90 کشور جهان دارد. می توانید جهت آشنایی بیشتر در مورد فعالیت های این اتحادیه می توانید به سایت اتحادیه بین المللی نجوم   مراجعه نمایید.

برنامه راهبردی  IAU(2020-2030) به تقویت روابط مستحکم تر بین جامعه بزرگ منجمان آماتور در بسیاری از کشورها و ستاره شناسان حرفه ای که عضو اتحادیه بین المللی نجوم هستند، اشاره دارد. بر این اساس، کمیته اجرایی این اتحادیه به تازگی کارگروهی برای روابط حرفه ای - آماتوری تشکیل داده است که مستقیماً به کمیته اجرایی آن گزارش می دهد.

ابتکار کارگروه حرفه ای - آماتوری با همکاری دفتر اتحادیه بین المللی نجوم برای گسترش دانش نجوم سازماندهی خواهد شد. 

کار گروه حرفه ای - آماتوری شاهد مزایای متقابل زیادی از داشتن روابط مستحکم تر بین منجمان حرفه ای و آماتوری می باشد. برای نمونه :

فرصتی برای همکاری های پژوهشی بیشتر بین منجمان آماتوری که با اعضای IAU کار می کنند،

این همکاری منجر به معرفی منجمان حرفه ای بیشتری (عضو IAU) به جوامع آماتوری در منطقه یا کشورشان می شود.

منجمان آماتور کمک های قابل توجهی به مجموعه دانش علمی کرده اند و این تلاش فرصت های بیشتری را در اختیار آنها قرار می دهد تا در پژوهش های علمی مشارکت های بهینه تری داشته باشند.

کار گروه حرفه ای - آماتوری در حال بررسی جلسات و کنفرانس های مشترک احتمالی با تمرکز بر این همکاری ها است.

بازخورد شما از طریق این فرم بسیار مفید خواهد بود زیرا ما بهترین راه را برای پیشرفت در نظر می گیریم. از اینکه وقت گذاشتید و نظرات خود را با ما به اشتراک میگذارید سپاسگزاریم.

 سوالات خود را باید به یوکو کاکازو ، دبیر کار گروه حرفه ای - آماتوری به آدرس   IAU.proam@gmail.com   ارسال کنید.

اعضای کار گروه حرفه ای - آماتوری  اتحادیه بین المللی نجوم (IAU):

  • آنیکت سوله ، HBCSE-TIFR، بمبئی، هند - رئیس
  • جان هرنشاو ، دانشگاه کانتربری، کرایست چرچ، نیوزیلند - رئیس مشترک
  • تیم اسپاک ، شرکت دانشگاه های وابسته - معاون رئیس
  • یوکو کاکازو ، تلسکوپ سوبارو و پروژه NAOJ TMT - منشی
  • لینا کاناس ، دفتر IAU برای گسترش نجوم
  • بئاتریز گارسیا، مؤسسه فناوری‌های شناسایی و Astroparticles-ITeDA (CNEA, CONICET, UNSAM)
  • معین مصلح ، دانشگاه شیراز، ایران
  • آنتونیا وارلا پرز،  Instituto de Astrofísica de Canarias & Starlight Foundation
  • میرجانا پوویچ ، موسسه علوم و فناوری فضایی اتیوپی (ESSTI)
  • کاز سکی گوچی ، رصدخانه ملی نجوم ژاپن
  • بونروکسار سونتورمتن ، موسسه ملی تحقیقات نجومی تایلند
  • ایلیا اوسوسکین ، رابط IAU EC

عنوان سوال

1 - شما می توانید به عنوان یک منجم آماتور مستقل، به عنوان نماینده سازمان نجوم آماتوری خود (پاسخ شما خلاصه ی نظرات اعضای سازمان شما است)، یا به عنوان یک منجم حرفه ای به این فرم پاسخ دهید. لطفاً مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید:

  • من به عنوان یک منجم آماتور مستقل پاسخ می دهم
  • من به عنوان نماینده سازمان نجوم آماتوری خودم پاسخ می دهم
  • من به عنوان یک منجم حرفه ای پاسخ می دهم

برای تکمیل فرم اصلی وارد این لینک شوید.