اطلاعیه نخست هفته جهانی نجوم ۱۴۰۳

بیش از نیم قرن است که روز و هفته جهانی نجوم با هدف ترویج علم، تبدیل به پلی شده است میان مردم و منجمان. سال هاست که این رویداد همزمان با سراسر این کره خاکی در ایران نیز برگزای می شود. از سال ۱۴۰۱ و پس از وقفه دو ساله به علت شیوع ویروس کویید-۱۹، روز و هفته نجوم با رویکردی متفاوت و همکاری مشترک گروه های نجومی در دو محوریت برنامه های حضوری و مجازی برگزار می شود. همچنین برای نخستین بار این رویداد جهانی در ایران با آمارگیری از گروه های فعال همراه بود. این روند در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه پیدا کرد. آمارهای مربوط به سال گذشته در مقایسه با ۱۴۰۱، از افزایش نزدیک به دو برابری برگزارکنندگان هفته نجوم  حکایت داشت. امسال هم قصد داریم آمارگیری در هفته نجوم را با همکاری و محوریت گروه های مختلف در سطح ایران ادامه دهیم. 

طبق تقویم جهانی روز نجوم سال ۱۴۰۳ در ایران جمعه ۲۸ اردیبهشت خواهد بود که مقارن با شب نهم ماه قمری است. و هفته نجوم از دوشنبه ۲۴ اردیبهشت تا یکشنبه ۳۰ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است، جناب آقای ابراهیمی سراجی از طرف شورای موقت نجوم آماتوری انجمن نجوم ایران به عنوان دبیر برگزاری هفته جهانی نجوم ۱۴۰۳ انتخاب شده اند. بدین وسیله در راستای برگزاری هرچه باشکوه تر هفته جهانی نجوم، از تمام مؤسسات، انجمن ها و گروه های نجوم آماتوری سراسر کشور دعوت به عمل می آید. علاقه مندان می توانند برای اعلام آمادگی، همچنین ارسال برنامه ها، آمار تجهیزات، امکانات و گزارش های خود از طریق جیمیل aliebrahimi.crescent@gmail.com ، تلگرام Ebrahimiseraji یا ایمیل انجمن نجوم info@asi.ir با آقای علی ابراهیمی سراجی در ارتباط باشند.

پوستر، شعار و محتوای برنامه های هفته نجوم به زودی به اطلاع شما عزیزان خواهد رسید.

 

اطلاعیه دوم روز جهانی نجوم 1403

هفته و روز نجوم در ایران یکی از برنامه‌های قابل توجه منجمان بوده است و گروه‌های متفاوتی در آن فعالیت داشته‌ و برنامه‌های خاصی برای این روز تدارک می‌دیدند، تا سال ۱۴۰۱ آمار دقیقی از این زحمات و تلاش‌های برگزارکنندگان در سراسر ایران به جز مواردی از گزارشات محدود در دسترس نیست. 
در سال ۱۴۰۱ گروهی با هدف جمع آوری و ارائه آمار و اطلاعات از فعالیت‌های انجام شده تمامی زحمت‌کشان و برگزارکنندکان در سراسر ایران با عنوان گروه آمار و اطلاعات هفته نجوم تشکیل شد.
یکی از اهداف مهم‌ گروه آمار و اطلاعات در سال جاری همکاری مستقیم با گروه های شرکت کننده در این هفته است تا بعد از پایان این رویداد، یک دفترچه کامل و جامع از اطلاعات، فعالیت‌ها، تلاش‌ها و زحمات این عزیزان ایجاد و ارائه شود.

باتوجه به اطلاعیه نخست انجمن نجوم ایران، هفته و روز نجوم در سال ۱۴۰۳ از تاریخ ۲۴ اردیبهشت تا ۳۰ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.
در این راستا گروه آمار و اطلاعات هفته و روز جهانی نجوم بر اساس تصمیمات گرفته شده در خصوص زمانبندی اعلام می‌کند:

آغاز ثبت‌نام: شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ 
پایان ثبت‌نام: ساعت ۲۴ یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰

جهت ارتباط با گروه آمار و اطلاعات از طریق ایمیل Info.nojum.day@gmail.com می‌توانید در ارتباط باشید.  

به زودی در خصوص چگونگی و نحوه‌ ثبت‌نام و موارد دیگر اطلاع رسانی خواهد شد.

کیوان سلیمانی فر، پوریا کمالی، ساره واحدی و نسترن میرفردوس مسئولین گروه آمار و اطلاعات هفته و روز جهانی نجوم ۱۴۰۳

 

اطلاعیه سوم روز و هفته نجوم ۱۴۰۳

عناوین اصلی و روزهای هفته نجوم بدین شکل اعلام می گردد. 

عنوان اصلی:   نجوم ایران، همبستگی و تعامل

عنوان روزها
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت:  نجوم راهنمای زندگی
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت: نجوم، گرامیداشت زمین و حفظ آسمان تاریک
چارشنبه ۲۶ اردیبهشت: نجوم و هوش مصنوعی
پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت: نجوم، علوم شهروندی و نقش دانشوندان (شهروند دانشمند) 
جمعه ۲۸ اردیبهشت: نجوم و دانشمندان ایرانی(به مناسبت بزرگداشت خیام) 
شنبه ۲۹ اردیبهشت: نجوم فراتر از مرزها
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت: نجوم ایران، همبستگی و تعامل

برای ثبت نام در هفته و روز نجوم ۱۴۰۳ به لینک زیر مراجعه نمایید.

لینک ثبت نام برای هفته جهانی نجوم 1403 

به زودی از پوستر هفته نجوم ۱۴۰۳ رونمایی می شود.