آقایان علی‌رضا ملایی‌نژاد از اعضای هئیت مدیره دوره هشتم انجمن نجوم ایران و محمدرضا طاهری، برندگان جایزه علیمحمدی در سال 1397 شدند. رساله پایان‌نامه آقای ملایی‌نژاد، طیف‌سنجی سه‌بعدی بر روی نمونه زیادی از کهکشان‌ها و برای نخستین بار در ایران انجام شده است که باعث درک بهتر از ساختار میله‌ای و بخش درخشان کهکشان‌های مارپیچی شده و همچنین در کشورمان در این نوع تحقیقات پیشرو است، نتایج مشاهداتی آن و همچنین شیوه تحلیل به کار رفته نیز در انتخاب ایشان تأثیر داشت.

رساله پایان‌نامه آقای طاهری، تله‌اندازی ذرات میکرونی و نانویی از جنس فلز در هوا، برای اولین بار انجام شده است و نتایج چشم‌گیری در این زمینه‌ی تحقیقاتی به‌دست آمده است. همچنین سیستم انبرک نوری برای تله‌اندازی هواویزها بهینه شده است و علاوه بر ذرات میکرونی، ذرات نانوی از جنس فلز مانند طلا، سیلیکا و پلی استایرن تله‌اندازی شده‌اند. این رساله به دلیل نتایج تحقیقاتی و کاربردی بودن و پیشرو بودن آن در این نوع از تحقیقات در کشور منتخب داوران بوده است.

«جایز‌ه‌ی علیمحمدی» را سال ۱۳۹۰، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و انجمن فیزیک ایران، پایه‌گزاری کردند که آن را به بهترین رساله‌ی دکترای فیزیک، که در داخل کشور انجام شده باشد اعطا می‌کنند. این جایزه به پاس خدمات علمی و دانشگاهی شهید دکتر مسعود علیمحمدی، استاد فقید دانشگاه تهران و اولین دانش‌آموخته‌ی دکترای فیزیک داخل کشور، که نقش مؤثری در زیرساخت علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی داشته است و همچنین برای تلاش‌های وی برای برپایی تحصیلات تکمیلی در ایران، نامگذاری شده است. انجمن نجوم ایران این موفقیت را به ایشان صمیمانه تبریک می گوید و برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت بیش از پیش می نماید.

انجمن نجوم ایران
منبع خبر : انجمن فیزیک ایران