انا لله و انا الیه راجعون

    پروفسور محمدرضا ستاره از دانشمندان برتر جهان اسلام در اول خرداد ماه سال ۱۴۰۱ در مسیر بیجار به دیواندره دچار سانحه تصادف شد و پس از تحمل بیش از یک ماه درد و رنج ناشی از تصادف و ده عمل جراحی، ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۱ در بیمارستان امام خمینی تهران دار فانی را وداع گفت. پروفسور ستاره اهل بیجار و از جمله نخبگان علمی و دانشمندان این شهرستان و استان کردستان به شمار می رفت. این دانشمند برجسته از سال 1380 تاکنون عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه کردستان بوده و ضمن آموزش و پژوهش، دانشجویان زیادی را تربیت نمود.

    استاد محمدرضا ستاره دکتری خود را در سال 1380 از دانشگاه صنعتی شریف در زمینه فیزیک نظری اخذ کرد. عنوان رساله دکتری ایشان اثر کازیمیر درکیهان شناسی است. تالیف بیش از 300 عنوان مقاله در مجلات معتبر بین المللی و تربیت ده ها دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری فیزیک از خدمات ماندگار ایشان به جامعه علمی کشور است. بسیاری از دانشجویان ایشان امروزه عضو هیات علمی دانشگاههای کشور هستند. ایشان دارای شاخص هرش 52  بوده و مقالات وی بیش از 11000 ارجاع دریافت کرده اند که از این نظر در بین فیزیکدانان ایرانی جایگاه رفیعی دارد. از جمله افتخارات دکتر ستاره انتخاب بعنوان دو درصد دانشمند برتر جهان طبق ارزیابی دانشگاه استنفورد، دانشمند برتر جهان اسلام، پژوهشگر برترکشوری و عضو فدراسیون سرآمدان علمی ایران می باشد. ایشان از دانشمندان و فرزانگان معاصر و از نمادهای علم و پژوهش و در استان کردستان به شمار می آمد.

       بی شک از دست دادن این فیزیکدان برجسته نظری، برای جامعه علمی کشور تلخ و ناگوار است و فقدان وی به راحتی جبران نخواهد شد. انجمن نجوم ایران درگذشت این دانشمند برجسته فیزیک نظری را به جامعه علمی کشور و خصوصا جامعه فیزیک، خانواده داغدار ایشان، و همه دانشجویان و همکاران وی تسلیت می گوید. روحش شاد و یادش گرامی باد.

 

تهیه کننده خبر: احمد شیخی