از جمله سوابق اجرایی این چهره جهانی می‌توان به تاسیس و مدیریت رصدخانه و آسمان‌نمای Gruber-Kneedler در دانشگاه کتستون پنسیلوانیای آمریکا، استاد دانشگاه در دانشگاه‌های جرج توون، واشنگتن‌دی‌سی، کاتستون و پنسلوانیای آمریکا و مدیر گروه فیزیک دانشگاه اصفهان اشاره کرد.
بخشی از زندگی استاد فرهیخته مرحوم دکتر احمد کیاست پور به شرح زیر است:
هفتم خرداد ۱۳۱۲ در اصفهان متولد شد. وقتی به سن دبستان رسید، پدرش در خدمت سربازی بود و مدرسه رفتن وی دستخوش تصمیم‌گیری‌های خانواده شد و به مدرسه فرستاده نشد. با این حال بعدها به تحصیل نزد پدر و به گونۀ خودآموز به سوادآموزی پرداخت و در ۱۷ سالگی وارد مکتب تک‌اطاقه شد و دو سال بعد در سال ۱۳۳۱ ششم ابتدایی را به‌طور متفرقه امتحان داد و هر یک از دوره‌های سیکل اول و دوم دبیرستان را در یک سال در آموزشگاه شبانۀ فروغ، به پایان رساند و به‌طور متفرقه و سراسری با موفقیت امتحان داد. سال پایانی دبیرستان را در نخستین سال گشایش دبیرستان شیخ‌زاده هراتی سال ۱۳۳۴ در رشتۀ ریاضی گذراند. در شهریور همان سال در کنکور دانشگاه تهران در رشتۀ فیزیک پذیرفته شد و زیر نظر استادانی چون دکتر کمال‌الدین جناب، دکتر محمود حسابی و دکتر اصغر آزاد و دیگران دورۀ سه سالۀ کارشناسی را گذراندو در خرداد ماه ۱۳۳۷ فارغ‌التحصیل شد. چند ماه قبل از فراغت از تحصیل، در مؤسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران به‌عنوان کارمند فنی به‌طور پیمانی استخدام و مسئولیت بخش ژئومغناطیس آن مؤسسه را عهده‌دار شد.
از گروه نجوم و رصدخانۀ دانشگاه جرج‌توون Georgetown University Astronomy Department and Georgetown College Observatory در واشنگتن دی.سی بورس تحصیلی همراه با کمک هزینۀ تحصیلی دریافت کرد و در مهرماه ۱۳۳۸ در آن دانشگاه مشغول تحصیل و تحقیق شد. کمک‌هزینۀ تحصیلی به‌عنوان دستیار تحقیقاتی هر سال از پروژه‌های تحقیقاتی NASA و NSF در زمینه‌های مختلف نجومی تأمین می‌شد.
پس از گذراندن دروس کارشناسی ارشد فیزیک و اختر فیزیک، در آزمون سرنوشت‌ساز جامع شرکت کرد و از موفقیت بالایی برخوردار و به‌همین دلیل مستقیماً کاندیدای درجۀ دکتری شد.
تحقیقات ایشان بیشتر در زمینه بینایی‌سنجی نجومی سیارات و خورشید بود و پایان‌نامۀ خود را نیز در مورد خط‌های بینایی ضعیف در طیف خورشید انجام دادو در خرداد ماه ۱۳۴۳ از آن دفاع کرد.
بازگشت وی به ایران پس از دریافت دکتری در اخترفیزیک خورشید، به علت فعالیت‌های سیاسی با اشکال روبه‌رو شد و در دانشگاه جرج توون به‌عنوان وابستۀ تحقیقاتی (Research Associate) و مربی به مدت دو سال مشغول تحقیقات فوق دکتری و تدریس شد. در سال ۱۳۴۵ در دانشگاه کاتستون(Kutztown University)از مجموعه دانشگاه‌های ایالتی پنسیلوانیا که به دنبال متخصص برای راه‌اندازی مرکز تحقیقات ستاره‌شناسی و ایجاد رصدخانه و پلانتاریم بود، استخدام شد. در سال ۱۳۴۷ با توجه به سابقۀ دانشگاهی در دانشگاه جرج توون، دانشیار شد. در این زمان رصدخانه و پلانتاریم دانشگاه را تأسیس و دورۀ کارشناسی نجوم را راه‌اندازی کرد. این رصدخانه ۴۲ سانتی متری بعدها در تحقیقات ستاره‌‌های دوتایی زیادی مؤثر واقع شد. بالاخره در سال ۱۳۵۲ به درجۀ استادی نایل شد.
هدف وی در تمام دوران تحصیل و تدریس و تحقیق، ترویج علم نجوم و کسب تجربه در نجوم رصدی بوده است تا بتواند در گسترش این علم و تأسیس رصدخانه در ایران سهمی داشته باشد. در سال ۱۳۵۳ به دعوت ریاست محترم دانشگاه اصفهان به میهن بازگشت و در تاریخ ۱۶/۴/۱۳۵۳ با پایۀ یک استادی در استخدام دانشگاه اصفهان درآمد.
استادیاری در دانشگاه‌های جرج توون، واشنگتن‌دی‌سی و کاتستون، پنسلوانیا آمریکا ۱۳۴۷-۱۳۴۳؛ دانشیاری در دانشگاه کاتستون، پنسیلوانیا، آمریکا ۱۳۵۲-۱۳۴۷؛ استادی در کاتستون، پنسیلوانیا از ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۳ و از ۱۳۵۳ تا کنون در دانشگاه اصفهان، گوشه‌ای از مراتب علمی است که تا کنون کسب کرده‌است. زمینۀ تحقیقاتی آن مرحوم، اختر فیزیک، اسپکتروسکوپی و اپتیک است. تحقیق در اختر فیزیک تجربی نیاز به تجهیزات رصدی و غیره دارد و پس از ورود به وطن درگیر فعالیت اجرایی شد و تنها در سال‌های آخر توانست یک رصدخانه آموزشی-پژوهشی در اختیار داشته باشد.

وی برای فرصت مطالعاتی در سال ۱۹۸۹، به دانشگاه کالیفرنیای جنوبیUSC و رصدخانۀ مونت ویلسون رفت که فرصت خوبی برای انجام تحقیقات برایش فراهم شد. کار پژوهشی با برج خورشیدی ۶۰ فوتی آن رصدخانه انجام می‌گرفت و پروژه گروه دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بر روی استفاده از خود لرزه‌نگاری و کاربرد آن در مطالعه ساختار درونی خورشید بود.
پیکر این استاد فقید امروز سه شنبه 19 آذر 1398 در قطعه نام‌آوران آرامستان باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده شد.
انجمن نجوم ایران ضایعه ی درگذشت این استاد برجسته نجوم و اپتیک کشور را به جامعه نجوم و جامعه علمی دانشگاهی تسلیت می گوید و برای آن مرحوم علو درجات الهی را آرزومند است.
روحش شاد و یادش گرامی باد.
منبع خبر: دانشگاه اصفهان