مراسم اختتامیه و اعلام برگزیدگان هفته جهانی نجوم

مراسم اختتامیه و اعلام برگزیدگان هفته جهانی نجوم
پنجشنبه 20 مهرماه مراسم اختتامیه هفته جهانی نجوم و تقدیر از برگزیدگان و فعالان نجوم ایران در سالن سپهر گنبد مینا برگزار شد.
گزارش هفته جهانی نجوم

گزارش هفته نجوم 1402 از سراسر کشور

گزارش و  آمار گروه ها به همراه عکس ها و تصاویر گروه های برگزار کننده در سراسر کشور


دانلود گزارش

اختتامیه و اعلام برگزیدگان هفته جهانی نجوم 

هفته نجوم 1402

  • پیام ریاست انجمن نجوم ایران
  • با نام و یاد پروردگار مهربان
    عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت همه حضار محترم و به خصوص تمامی دست‌اندرکاران برنامه‌ی هفته جهانی نجوم ۱۴۰۲ در کشور عزیزمان ایران.
    بسیار خوشحالم که برنامه‌ی هفته‌ی جهانی نجوم در ایران با شعار نجوم ایران افق ۱۴۱۲ به خوبی و با گستردگی در سطح کشور برگزار شد و طبق آمار گزارش داده شده نسبت به سال قبل، برنامه‌ها گستردگی بیشتری داشتند و تعداد گروه‌های فعال افزایش داشته است. قاعدتا یکی از اهداف مهم هفته‌ی جهانی نجوم، علاوه بر آشنایی عموم با علم نجوم و یافتن پاسخی برای پرسش‌ها، تلاش برای معرفی نحوه‌ی عملکرد علم و تاثیرات آن بر رشد و توسعه‌ی جوامع بشری و ایجاد انگیزه و ذهنیت جهت جستجوی علم در نسل جدید است. از این رو فعالیت داوطلبانه‌ی همه افراد و گروه‌هایی که در مسیر برگزاری این رویداد مهم نقش دارند، بسیار قابل ستایش و قدردانی است. تمامی عزیزانی که در مراتب و سطوح مختلف در راستای ترویج علم زیبای نجوم تلاش و جدیت دارند، از همکاران ما در سطح دانشگاه‌های کشور تا جامعه‌ی نجوم آماتوری کشور، همه و همه به عنوان سفیرانی از طرف جامعه علمی هستند که در گوشه و کنار کشور فعالیت ترویجی می‌کنند و انجمن نجوم ایران قدردان زحمات تک تک این عزیزان است. همچنین بر خود لازم می‌دانم از طرف هیئت مدیره‌ی انجمن نجوم ایران از سازمان‌ها و یا موسسات دولتی و خصوصی همچون شهرداری‌ها، سازمان‌های فرهنگی و فرهنگسراها، سازمان فضایی ایران، معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها و بسیاری از مراکز دیگر در سطح کشور بابت پشتیبانی و همکاری سپاسگزاری کنم.
    طبق تصمیم گروه هماهنگی هفته‌ی جهانی نجوم امسال، شعار در نظرگرفته شده، نجوم ایران افق ۱۴۱۲ بوده است که به منظور تاکید جهت برنامه‌ریزی برای رویداد مهم و بسیار زیبای خورشیدگرفتگی در سال ۱۴۱۲ در نظر گرفته شده است. آگاهی نسبت به اهمیت این رویداد از ابعاد مختلف علمی، گردشگری و فرهنگی برای ما منجمان داخل کشور بسیار مهم است و لازم می‌باشد که با همفکری، همراهی و اطلاع‌رسانی صحیح به برنامه‌ریزان و مدیران، زمینه‌ی لازم برای استفاده‌ی بهینه از این اتفاق را به تدریج فراهم نمود. انجمن نجوم ایران آماده‌ی پذیرش و جمع‌آوری پیشنهادات از طرف افراد، گروه‌ها و سازمان‌‌های مختلف است.
    یکی دیگر از کارهای مهم و ارزشمند انجام شده در دو سال گذشته برگزاری هفته نجوم، جمع‌آوری اطلاعات آماری و فعالیت‌های انجام شده به صورت گسترده و روش‌مند در سطح کشور بوده است. این موضوع و ادامه‌ی فعالیت آن در سالی‌های آتی، می‌‌تواند زمینه ساز تصمیم‌گیری‌های بهتر از طرف انجمن نجوم ایران باشد. این مهم به همت دوستان عزیز آقای کیوان سلیمانی‌فر و آقای پوریا کمالی زیر نظر دبیر محترم برگزاری هفته‌ی جهانی نجوم آقای ابراهیمی عزیز رخ داده است. به سهم خودم از همت و زحمات این عزیزان بسیار سپاسگزارم.
    نکات مهمی از این آمارهای ارایه شده بدست می‌آید. از جمله توزیع گروه‌های فعال در استان‌ها بوده است. برخی از استان‌ها فعالیتشان قابل رصد هست، اما گاها از چند استان در دو سال گذشته هیچ گونه گزارشی ارایه نشده است. امیدوارم که با همکاری عزیزان منجم بتوانیم ارتباط موثرتری پیدا کنیم و چراغی کوچک اما مهم را روشن نگه داریم.
    برگزاری این رویدادها در سطح ملی و هماهنگی آنها، کار بسیار زمان‌بر و پرزحمتی است. بر خودم واجب می‌دانم از گروه اجرایی و هماهنگ کننده این هفته به خصوص دبیر محترم برگزاری هفته نجوم ۱۴۰۲ ایران، جناب آقای علی ابراهیمی سراجی سپاسگزاری کنم. از بسیاری از عزیزان دیگری که در انجمن نجوم ایران برای این هفته زحمت کشیدند و نامشان برای بنده محفوظ است، بسیار قدردان هستم. همچنین از مسئولین محترم گنبد مینا در تهران بسیار سپاسگزارم که ما را در برگزاری برنامه‌های نجوم همراهی می‌کنند و امیدوارم هستم که بتوانیم مشارکت در تنوع بخشی برنامه‌ها را در آینده نزدیک افزایش دهیم.
    در پایان، برگزاری این رویدادها خالی از اشتباه نیست و بنابراین از تمامی فعالین و منجمان عزیزی که در کشور فعالیت دارند، خواهشمندم در اولین فرصت ممکن، نکات و پیشنهادات ارزشمندشان را به دبیرخانه انجمن نجوم ایران ارسال کنند. یکی دو ماه آینده، بهترین فرصت زمانی برای گردآوری این نکات است تا برنامه‌ریزی بهتری برای سال آینده انجام شود.
    از صبر و بردباری همه عزیزان تشکر می‌کنم.
    پایدار و برقرار باشید
    معین مصلح

  • بیانیه هیئت داوران
  • به نام پروردگار هستی
    با عرض تبریک به گروه های برگزیده هفته نجوم سال ۱۴۰۲ شمسی در عناوین مختلف رده بندی، اعلام میداریم در داوری برنامه های مختلف با اجرای بیش از ۷۰ گروه با رویکرد های خلاقیت، علم و ترویج علم شاهد برنامه هایی پربار بودیم.
    در باب فعالیت های داوران در داوری برنامه های امسال، جایز است اعلام شود ۱۱ داور تمامی برنامه ها را با توجه به تعداد برنامه اجرا شده، تعداد و امتیاز مخاطبین، وابستگی، محتوا و برنامه، خلاقیت و نوآوری، گزارش و توایی های گروه های نجومی سنجیده اند و در نهایت ۸ گروه برگزیده شده اند.
    امید است در سال های آتی گروه های نجومی اقدام به برگزاری برنامه هایی با خلاقیت بیشتر و محوریت هرچه بیشتر علمی با توجه به مباحث روز اقدام کنند.
    هیئت داوران هفته نجوم ۱۴۰۲

  • گروه های منتخب هفته و روز جهانی نجوم ۱۴۰۲
  • گروه آموزش نجوم لیبرا
    مرکز نجوم لونا
    مرکز نجوم آوااستار
    برگزیدگان هیئت داوران
    خانه نجوم خمینی شهر
    انجمن نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان
    انجمن علمی فیزیک و نجوم دانشگاه صنعتی امیرکبیر
    شایسته تقدیر از نظر هیئت داوران
    انجمن نجوم هنرستان شکوه
    فرهنگسرای نجوم شیراز