جشنواره ساعت‌های آفتابی در روز پنج شنبه مورخ 31 خردادماه  1397 از ساعت 10 الی 18 همزمان با انقلاب تابستانی از سوی مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد و  آسمان شب ایران  با حمایت انجمن نجوم ایران در موزه زمان برگزار می‌شود.

این جشنواره  با هدف آشنایی مردم کشورمان با ساعتهای آفتابی و همینطور احیای فرهنگ استفاده از این ابزار علمی، شناخت و بازیابی ساعتهای آفتابی فراموش شده در شهرهای مختلف کشور، در روز ۳۱ خرداد ماه و همزمان با انقلاب تابستانی برگزار می‌شود.

ساعت های آفتابی برای قرن ها نمونه بی نظیری از نفوذ ابزار ستاره‌ شناسی در فرهنگ و زندگی روزمره به شمار می‌رفتند اما در دوره جدید فرهنگ استفاده از آنها در کشور ما با وجود سابقه طولانی به فراموشی سپرده شده است . این در حالیست که در بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا ،فرانسه وآلمان ، هزاران ساعت آفتابی جدید طراحی و ساخته شده و به عنوان نمادی از علم ، فرهنگ و هنر ،از جاذبه ی ویژه ای در این کشورها برخوردار است.

با توجه به علاقه‌مندی بسیاری از مردم عزیز به ساخت ساعت آفتابی، این ویژه برنامه بخش‌های مختلفی را در بر خواهد گرفت. کارگاه آموزشی روش استفاده از ساعت آفتابی ویژه کودکان، کارگاه ساخت ساعت آفتابی، معرفی ساعت‌های آفتابی موجود در موزه، برگزاری سخنرانی در خصوص آشنایی با ساعتهای آفتابی ایران و رصد خورشید با تلسکوپ خورشیدی از جمله این موارد هستند.

در این روز نیز کارگاه ویژه  معرفی و ساخت ساعت آفتابی به صورت رایگان برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌بایست فرم ثبت نام را تکمیل نمایند .

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره‌ تلفن های 02166175765 ،  02188856021  (آسمان شب ایران ) و 02122417336 ( موزه زمان داخلی 13) تماس حاصل فرمایند.

محل برگزاری جشنواره : تهران – خیابان ولی عصر – خیابان شهید سرلشگر فلاحی (زعفرانیه ) – موزه زمان

فرم ثبت نام کارگاه آموزش و عمومی ساعت آفتابی

https://www.nightsky.ir/index.php?option=com_rsform&formId=6

علاقه مندان جهت آگاهی بیشتر می توانند اخبار مربوط به این جشنواره را از سایت آسمان شب ایران به آدرس زیر مطالعه نمایند.

https://www.nightsky.ir/sundial