در این رقابت که با همکاری، انجمن نجوم ایران، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، مرکز نجوم آوا استار، ماهنامه نجوم و آژانس گردشگری همراهان سیاحت پاسارگاد برگزار شد، بیش از 90 نفر از منجمان ایرانی حضور داشتند. داوری این رقابت نیز بر عهده تعدادی از اساتید باسابقه نجوم و مدال‌آوران المپیاد کشوری و جهانی نجوم بود.

روند برگزاری:

شرکت‌کنندگان در رقابت استارکاپ صبح روز پنجشنبه در محل آسمان نمای سازمان جغرافیایی پذیرش شدند. پس از بازدید از فیلم سه‌بعدی تصاویر هابل و خوش‌آمد گویی دبیران برگزاری، شرکت‌کنندگان از آسمان نمای سازمان جغرافیایی نیز بازدید کردند که در آنجا هم بحث‌های آموزشی پیرامون موضوعات رقابت مطرح شد.

سپس شرکت‌کنندگان به سمت گرمسار راهی شدند. در شهر گرمسار توقف کوتاهی جهت صرف ناهار انجام شد. حدود ساعت 20 شرکت‌کنندگان به کاروانسرای قصر بهرام رسیدند و در محل‌های تعیین‌شده روی بام کاروانسرا اقدام به نصب تلسکوپ‌ها و ابزارهای رصدی کردند. رقابت استارکاپ رأس ساعت 21 آغاز شد.

همان‌گونه که از قبل به شرکت‌کنندگان اطلاع داده‌شده بود، استارکاپ در 4 مرحله کتبی، رصدی، شفاهی و ثبت رصد و گزارش‌نویسی برگزار شد. در مرحله کتبی که از ساعت 21 تا 23 برگزار شد، شرکت‌کنندگان به برگه‌های سؤالات پاسخ دادند. سؤالات رقابت به‌گونه‌ای طراحی شدند که همه حوزه‌های دانش نجوم را شامل بشوند.

پس از صرف شام در ساعت 23 تا 24، شرکت‌کنندگان از حدود نیمه‌شب به‌صورت همزمان به بخش‌های دیگر رقابت شامل آزمون رصدی، شفاهی و گزارش‌نویسی پرداختند که این مراحل تا سپیده‌دم ادامه یافت.

در ساعت 1 بامداد نیز کارگاه تخصصی عکاسی از ماهواره‌ها توسط جناب آقای دکتر عباسی برای شرکت‌کنندگان در بخش عکاسی برگزار شد و پس‌ازآن شرکت‌کنندگان به‌وسیله نقشه‌هایی که در اختیار داشتند تا صبح مشغول عکاسی از ماهواره‌ها شدند.پس از سپیده‌دم و تا طلوع آفتاب شرکت‌کنندگان به رصد شخصی، عکاسی نجومی و استراحت پرداختند.

پس از طلوع آفتاب داوران به جمع‌بندی همه برگه‌های داوری پرداختند که درنهایت در مراسم اختتامیه برندگان این رقابت به شرح زیر اعلام شدند:

نفر اول: آقای محمد صالح تیمار از رودهن – برنده لوح تقدیر، جام استارکاپ و یک سکه تمام بهار آزادی

نفر دوم: خانم پرنیان همتی از اصفهان – برنده لوح تقدیر و نیم‌سکه بهار آزادی

نفر سوم: آقای سید محمد طه شیخ‌الاسلام از تهران – برنده لوح تقدیر و نیم‌سکه بهار آزادی

برنده بخش عکاسی: آقای مجتبی مقدسی از زاهدان – برنده لوح تقدیر و ربع‌سکه بهار آزادی