اطلاعیه اول روز جهانی نجوم 1402

روز جهانی نجوم که با هدف ترویج علم و پیوندی بین منجمان و مردم است،  از سال ۱۹۷۲ به طور مستمر در سراسر دنیا برگزار می شود. برای نخستین بار در سال 1401 پس از وقفه دو ساله به علت شیوع بیماری کویید-19، روز و هفته نجوم با دو محوریت برگزاری برنامه های حضوری و مجازی و همچنین همکاری مشترک گروه های نجومی برگزار شد و نتایج مثبت و پرباری را شاهد بودیم. در سال 1402 قصد داریم تا برگزاری روزهای هفته نجوم را با همکاری و محوریت گروه های مختلف در سطح ایران برگزار نماییم.. بنابراین از عموم مؤسسات، انجمن ها و گروه­های نجوم آماتوری تقاضا داریم تا ضمن برنامه ریزی برای برگزاری هرچه بهتر این هفته و اجرای برنامه­های مشترک، آمادگی خود را جهت همکاری با انجمن نجوم ایران اعلام نمایند. و برنامه­های خود اعم از امکانات و نحوه برگزاری برای ما ارسال نمایند.همچنین در طول هفته ی نجوم برگزیدگان هفته ی نجوم سال گذشته می توانند به معرفی برنامه های خود بپردازند. بنابراین طبق تقویم جهانی روز نجوم سال 1402 در ایران جمعه 8 اردیبهشت خواهد بود که مقارن با شب هشتم ماه قمری است. و هفته نجوم از دوشنبه 4 اردیبهشت تا یکشنبه 10 اردیبهشت برگزار خواهد شد.

انجمن نجوم ایران از همه مراکز، مؤسسات، گروه ها و علاقه مندان علم نجوم برای برگزاری هرچه باشکوه تر روز و هفته نجوم دعوت به عمل می آورد. لطفا برای برگزاری هرچه بهتر با مسئول برگزاری روز و هفته نجوم 1402 با مسئول برگزاری این هفته آقای علی ابراهیمی سراجی از طریق جیمیل aliebrahimi.crescent@gmail.com  و تلگرام Ebrahimiseraji و ایمیل انجمن نجوم info@asi.ir  در ارتباط باشید. به زودی پوستر و محتوای برنامه های هفته نجوم به اطلاع شما عزیزان خواهد رسید.

اطلاعیه دوم برگزاری هفته نجوم 1402

طی دهه ی های گذشته برنامه ریزی برای آینده ی نجوم آماتوری و حرفه ای از دغدغه های همه ی علاقه مندان، فعالان و اساتید نجوم بوده است. هرازگاهی برخی از پدیده ها یا رویدادهای نجومی پتانسیلی از علاقه مندی ها را به سمت علم زیبای نجوم هدایت می کند. بدون شک رشد و بالندگی نجوم آماتوری و حرفه ای ایران در دهه ی هشتاد شمسی را مرهون رویداد بی نظیر خورشیدگرفتگی کلی در سال 1378 هستیم. در آن دهه زیرساخت های لازم برای هدایت و راهنمایی نسل جوان علاقه مند چندان فراهم نبود ولی تجارب به دست آمده از تشکیل گروه ها و انجمن ها باعث شد تا اکنون موسسات و مراکز دولتی، غیردولتی و دانشگاهی بیشماری در سراسر ایران به فعالیت در زمینه نجوم آماتوری و حرفه ای مشغول باشند. حجم بالای علاقه مندی ها باعث شد تا در زمینه هایی از جمله افزایش شمار دانشجویان، تولید انواع کتب آموزشی، نجوم دانش آموزی اعم از علوم شهروندی و المپیاد نجوم و همچنین ورود ابزارهای تخصصی مانند انواع تلسکوپ ها، افزایش دوره های آموزشی، رصدهای نجومی داخلی و خارجی و مواردی دیگر باعث رشد و اعتلای هر چه بیشتر نجوم آماتوری و حرفه ای را شاهد باشیم. اکنون بایستی به افق 10 سال آینده ی نجوم آماتوری و حرفه ای ایران نگاهی بی اندازیم. جایی که در واپسین روز از سال 1412 و ساعتی پیش از تحویل سال شاهد رویداد شگرف دیگری از هم ترازی ماه و خورشید در آسمان ایران هستیم و خورشیدگرفتگی کلی بار دیگر می تواند باعث شود تا خیل عظیمی از علاقه مندان در دهه ی آینده شمسی به نجوم علاقه مند شوند. بنابراین لازم است زیرساخت ها در آن سال ها برای بهره برداری از این موهبت فراهم باشد تا باعث رشد، بالندگی و پیشرفت نجوم ایران گردد. بنابراین به نظر می رسد با توجه به فاصله ی مناسب تا این رویداد شگفت انگیز فرصت بسیار مغتنمی برای توجه به عنوان نجوم ایران افق 1412 فراهم شود. اکنون در 18 فروردین 1402 به طور دقیق 4000 روز با این رویداد تاریخی فاصله داریم. و با توجه به عنوان، هفته نجوم 1402 با یادی از درگذشتگان و تجلیل از فعالیت های پیشکسوتان هفته نجوم به شکل زیر نامگذاری می گردد.

دوشنبه ۴ اردیبهشت

(گرامیداشت دکتر احمد کیاست پور، دکتر محمد حیدری ملایری و دکتر مهدی جهانمیری)

حفظ آسمان شب، محیط زیست و گسترش علوم شهروندی

سه شنبه ۵ اردیبهشت

(گرامیداشت دکتر محمد تقی عدالتی و دکتر محمد علی سعادت)

استارتاپ ها، کسب و کارها، توسعه و تربیت نیروی متخصص

چهارشنبه ۶ اردیبهشت

(گرامیداشت سیروس برزو، دکتر محمد فرهاد رحیمی و مهندس سرفراز غزنی)

توسعه و اهمیت گردشگری نجومی

پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت

(گرامیداشت آلینوش طریان)

نقش بانوان در آینده نجوم

جمعه ۸ اردیبهشت

(گرامیداشت منجمان آماتور مروج سید مصطفی امام، شیرین حق شناس، حسین قربان‌نژاد، سعید صادقی مهر، احسان مصباح زاده، بهنام بنیاد و آریا کریمی)

آموزش کودکان و نوجوانان در پیشبرد آینده نجوم

(تجلیل از خدمات فعالین و اساتید گران قدر نجوم آماتوری و حرفه ای)

شنبه ۹ اردیبهشت

(گرامیداشت دکتر حمیدرضا گیاهی یزدی، هِبَت الله ذوالفنون و  رحیم رضازاده ملک)

ارتباط نجوم با سایر علوم و تاثیر آن در جامعه

یکشنبه ۱۰ اردیبهشت

(گرامیداشت دکتر محمدرضا ستاره، دکتر جلال صمیمی و دکتر حسین عبادی)

همبستگی و تعامل نجوم حرفه ای و آماتوری

گروه ها، انجمن ها، مراکز و موسسات نجوم می توانند با تکمیل فرم ثبت نام برنامه ما را در جمع آوری گزارش ها یاری نمایند. ارسال گزارش پس از برگزاری هفته نجوم تا 7 خرداد خواهد بود و سپس با بررسی هیئت داوران منتخب، بهترین های برگزارکننده هفته نجوم طی مراسمی معرفی و تقدیر خواهند شد.

فرم ثبت نام برنامه های هفته نجوم 1402

پوستر هفته جهانی نجوم منتشر شد!  

پوستر  مربع مناسب جهت اینستاگرام

پوستر  با نسبت استوری اینستاگرام

پوستر  با نسبت  A4
 

توضیحات طرح پوستر منتشر شده هفته نجوم 1402

هفته نجوم امسال با شعار "نجوم ایران افق یکهزار و چهارصد و دوازده" از تاریخ چهارم اردیبهشت ماه آغاز به کار خواهد کرد و 
طراحی پستر امسال با الهام از این شعار صورت گرفته است. همانطور که میدانیم یک خورشیدگرفتگی کلی ده سال آینده رخ خواهد داد، که برخی از شهرها و اماکن تاریخی ایران نیز در این مسیر گرفت کلی قرار خواهند گرفت. در این طرح لحظه خورشیدگرفتگی در تخت جمشید به تصویر کشیده شده است. لحظاتی قبل از گرفت کامل. آن نیمه روشنایی، قبل از تاریکی کامل.
برای نمای تخت جمشید ورودی دورازه ملل در نظر گرفته شده، دروازه یی که زمانی برای ورودی میهمانان و مسافران از سراسر دنیا در نظر گرفته شده بود. باتوجه به اینکه این خورشیدگرفتگی رخ دادی بین المللی خواهد بود و پذیرای میهمانان از سراسر دنیا.
ترکیب بندی طرح به سه بخش تقسیم شده است به نماد سه زمان حال، گذشته و آینده. 
در دوردست نمایی از یک شهرک خیالی و پیشرفته ترسیم شده، البته کمی با اغراق. برای همه خیال پردازی هایی که زمانی اغراق آمیز به نظر میرسید اما نه تنها به واقعیت پیوست بلکه فراتر نیز رفت.

 

فرم ارسال گزارش  برنامه های برگزار شده در هفته جهانی نجوم