🌱 یا محول الحول والاحول

بهاری دیگر در سرزمینی کهن آغاز می‌شود و سالی نو و قرنی جدید از سر گرفته می‌شود! 

شروع این عصر برای منجمان دنیا همراه است با دوران جدید طرح‌های کلان و بلند پروازانه‌ی نجومی! برنامه‌های متعدد و ساخت رصدخانه‌های نوین فضایی و زمینی در مقیاس‌های شگفت‌انگیز، به زودی اندیشه‌ی ما را از کیهان متحول خواهند ساخت. تجربه‌ی بشری نشان داده است که ظهور چنین برنامه‌های قدرت‌مند و دقیق، علاوه بر اثربخشی قابل توجه در زمینه‌ی فناوری و تغییرات سودبخش در روش‌های علمی، دگرگونی شگرفی در حوزه‌های مختلف نجوم به جا خواهند گذاشت. حیرت انگیز است که چطور یک جهان چشم انتظار تصاویر و نتایج تلسکوپ فضایی وب نشسته‌اند!‌ گویی قرار است ما را با دنیا و دنیاهای دیگر آشنا کنند.

شروع سال و قرن جدید فرصت مغتنمی است برای اندیشیدن و طرح پرسش‌های اساسی در ذهن‌ها. برای جامعه‌ی نجوم کشور، شکفتن شکوفه‌های بهاری، مجالی است برای تفکر و تامل که براستی جایگاه ایران و ایرانیان در آینده‌ی علم نجوم چه خواهد بود؟ بیش از یک سده تلاش برای همراه شدن با تحولات علمی دنیا، ما را در چه نقطه‌ و مختصاتی قرار داده است؟ از آنچه که تجربه‌ی بی‌شمار و سرشار جامعه‌ی علمی جهانی است، چه آموخته‌ایم؟ 


انجمن نجوم ایران ضمن تبریک سال نو به شیفتگان علم نجوم و اعضای انجمن، آرزومند است که در سال پیش رو با بهره‌‌گیری از ظرفیت‌های موجود، و با تاکید بیش از پیش بر لزوم گفتمان علمی در چارچوب اخلاق حرفه‌ای، در راستای اعتلای بیش از پیش جامعه‌ی نجومی کشور حرکت کند. هیات مدیره‌ی انجمن نجوم ایران معتقد است که شکل‌گیری و حضور کارآمد اجتماع علمی در پیشبرد چند جانبه‌ی هرشاخه از علم، نقش کلیدی دارد و این در چارچوب وظایف انجمن‌های علمی است، تا شرایط بهتری برای رشد مدنی این اجتماع علمی فراهم سازند و هدف‌گذاری‌ها و راهبردهای مناسب برای توسعه‌ی پایدار علمی را تعریف و گسترش دهند. ازاین‌رو، امید است که با شروع ایام با طراوت طبیعت و آغاز قرنی نو، شاهد حضور پررنگ‌تر و مشارکت موثرتر اصلی‌ترین سرمایه‌های انجمن نجوم ایران، یعنی اعضای فرهیخته و عزیز باشیم. 

سالی سرشار از مهربانی، سلامتی و کامیابی را برای دوستداران و عاشقان نجوم آرزومندیم.


۲۹ اسفند ۱۴۰۰
هیات مدیره‌ی نجمن نجوم ایران